بررسی اهمیت بازیافت روغن

shahreroghan
7 فروردین, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
بررسی اهمیت بازیافت روغن

بررسی اهمیت بازیافت روغن

تصفیه دوم روغن کارکرده علاوه بر فواید اقتصادی و زیست محیطی بالا موجب حفظ منابع طبیعی با ارزش نفت خام می‏شود.حتما از خود می پرسید که تصفیه اول روغن چگونه است؟ به همین دلیل پیشنهاد می شود بیشتر با تصفیه روغن و مراحل تصفیه نوع اول آشنا شوید.با توجه به اینکه بخش اعظم روانکارها را روغن پایه تشکیل می‏دهد (از نظر وزنی به طور متوسط بیش از ۹۵% فرمولاسیون یک روانکار متشکل از روغن پایه است)، بسیاری از کشورها روغن پایه مورد نیاز خود را از طریق باز پالایش روغن کارکرده با روش ‏های مدرن دوستدار محیط زیست تامین می‏کنند. برخی از مزایای تصفیه دوم روغن کارکرده به شرح زیر است:

  • حفظ منابع طبیعی نفت خام (برای تولید ۱ لیتر روغن ۴۲ لیتر نفت خام نیاز است)
  • وابستگی کمتر به منابع خارجی برای تامین روغن پایه
  • حفظ منابع آب زیر زمینی و اکوسیستم اقیانوس ‏ها، رودخانه ‏ها، دریاچه ‏ها و طبیعت
  • کاهش خطرات زیست‏ محیطی
  • صرفه جویی در انرژی
  • جلوگیری از تولید گازهای گلخانه ای
  • بررسی اهمیت بازیافت روغن

روغن سوخته

oil

همان طور که پیش‏تر بدان اشاره شد جهت پالایش مجدد روغن کارکرده فرآیندهای مختلفی

به کار گرفته می‏شود که از متداول ‏ترین آن‏ ها می ‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسید و خاک رنگبر

این روش شامل تقطیر در حرارت حدود ١۵٠ درجه سانتیگراد در فشار متعارف یا خلاء جزیی برای جداسازی آب، بنزین، هیدروکربن‏ های سبک و سایر موادی است که نقطه جوش پایین دارند مانند تری کلراتین. در مرحله‏ی بعدی ترکیبات غیر اشباع قطبی و آسفالتن ها با اسید سولفوریک ترکیب می‏ شوند و تولید اسلاج اسیدی (لجن اسیدی) می‏ کنند که با اختلاف وزن مخصوص از روغن جدا می‏شوند. لجن بزرگ ترین ماده مزاحم تولید شده در صنعت بازپالایش است که در کشورهای صنعتی آن را در کوره‏ های مخصوص می ‏سوزانند.

از ترکیب خاک رنگبر و مواد خنثی‏ کننده در این مرحله، اسید باقیمانده خنثی می‏ شود و ترکیبات مضر که به صورت پسماند هستند جذب خاک می ‏شوند. یکی دیگر از اثرات استفاده از خاک رنگبر بهبود رنگ و پایداری روغن است. در مرحله بعد که توسط تکنیک تقطیر جزء به جزء در خلاء انجام می‏ شود برش ‏های مختلف گازوئیل و روغن‏ های سبک جدا می‏ شوند. روغن باقیمانده همراه با خاک را از فیلتر پرس عبور می‏ دهند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.