روغن گیربکس چیست

shahreroghan
11 فروردین, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
روغن گیربکس شهر روغن

روغن گیربکس یا واسکازین یک مایع سیال درون گیربکس خودرو است که وظایف متعددی دارد.

روغن گیربکس باید همانند روغن موتور خودرو هر چند وقت یکبار تعویض شود

تا گیربکس خودرو دچار مشکل و خرابی نشود.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل روغن گیربکس خواهیم پرداخت،

پس برای یافتن پاسخ سوال روغن گیربکس چیست حتما تا انتها این مقاله همراه ما باشید.  

روغن گیربکس چیست؟

همانطور که گفته شد، روغن گیربکس یک سیال درون گیربکس خودرو است و وظیفه اصلی آن جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین قطعات گیربکس و همچنین خنک کردن این قطعات و چرخ دنده ها می باشد.

روغن گیربکس خودرو دارای غلظت بسیار بالاتری نسبت به روغن موتور می باشد. قطعات گیربکس خودرو در دما بالا به مدت طولانی کار می کنند و روغن گیربکس باعث جلوگیری از خرابی این قطعات می شود.

شما باید هر چند سال یکبار روغن گیربکس ماشین خود را تعویض کنید تا قطعات گیربکس عمر طولانی تری داشته باشند. در ادامه زمان تعویض این روغن ذکر شده است.

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی

این روغن در گیربکس های دستی و اتوماتیک کاملا با هم تفاوت دارد. در صورتی که خودرو شما دنده اتوماتیک است باید از روغن های ATF و اگر گیربکس خودرو شما دستی است باید از روغن های MTF استفاده نمایید.

در قسمت بعدی زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس های دستی و اتوماتیک ذکر شده است.

  • روغن گیربکس چیست

زمان تعویض روغن گیربکس

ما قبلا در مقاله زمان تعویض روغن گیربکس به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کرده ایم اما در ادامه به صورت خلاصه به این موضوع خواهیم پرداخت.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک 120 تا 180 هزار کیلومتر می باشد. البته این عدد به نوع استفاده از خودرو نیز بستگی دارد. به طور مثال اگر شما فشار زیادی به خودرو وارد می کنید، باید روغن گیربکس را هر 60 یا 70 هزار کیلومتر تعویض کنید اما اگر استفاده سبک از خودرو دارید می توانید هر 200 هزار کیلومتر روغن گیربکس را تعویض نمایید.

زمان تعویض روغن گیربکس دستی

خودرو هایی با گیربکس دستی معمولا زودتر از گیربکس های اتوماتیک نیاز به تعویض روغن پیدا می کنند. به طور متوسط هر 60 الی 100 هزار کیلومتر باید روغن گیربکس خودرو را تعویض کنید. اما این عدد به نوع رانندگی شما بستگی زیادی دارد.

به طور مثال اگر استفاده زیادی از خودرو دارید یا دائما در ترافیک تردد می کنید، باید زودتر اقدام به تعویض روغن گیربکس نمایید. معمولا توصیه می شود در زمان تعویض صفحه کلاچ، روغن گیربکس را نیز تعویض کنید.

مشاهده همه شگفت انگیز های فعال

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.